Nytt projekt ska skapa
digital utveckling
Destination Sundsvall får 3-årigt ERUF-projekt beviljat för att stärka hållbar tillväxt och digitalisering i besöksnäringen bland små och medelstora företag.
Destination Sundsvall har fått ett EU-finansierat projekt beviljat från Tillväxtverket och Region Västernorrland. Projektet syftar till att på ett hållbart sätt stärka små och medelstora företags konkurrenskraft och tillväxt inom besöksnäringen. Projektet drivs av Destination Sundsvall där Sundsvall-, Timrå- och Ånge kommun ingår och har fått namnet ”Hållbart främjande av besöksnäringen inom Destination Sundsvall”. Det finansieras av de tre kommunerna och näringslivet men den största delen kommer från Tillväxtverket och Region Västernorrland.
För att tillsammans möta de utmaningar som destinationen står inför, särskilt den låga digitaliseringsgraden hos många små och medelstora företag, vill projektet genom att främja digitalisering och utveckla innovativa affärsstrategier bidra till att stärka företagens konkurrenskraft och skapa en mer hållbar tillväxt.
“Vi står inför en viktig förändringsresa där digitalisering och affärsutveckling är nyckeln till ökad hållbarhet och framtidssäker tillväxt för besöksnäringen i vår region. Med detta projekt får vi möjlighet att arbeta tillsammans med små och medelstora företag för att höja deras digitaliseringsmognad och stärka deras affärsutveckling. Det hjälper oss att positionera Destination Sundsvall som en attraktiv och hållbar destination för besökare, företag och inflyttare,”
Julia Gadelius, Projektedare och Destinationsutvecklare
Projektets fokus ligger på att utveckla verktyg och affärsmodeller som underlättar digitalisering och affärsutveckling för besöksnäringsföretagen. Genom att skapa hållbara stöd och utvecklingsmöjligheter strävar Destination Sundsvall efter att stärka företagens kapacitet att konkurrera på en global marknad och samtidigt bidra till ökad lönsamhet och fler arbetstillfällen.
Med det beviljade stödet från Tillväxtverket och Region Västernorrland kommer Destination Sundsvall att kunna implementera en rad aktiviteter, inklusive utbildningar, verktyg för digitalt värdskap och samverkan med näringslivet för att nå ökad konkurrenskraft. Projektet är en viktig del av den strategiska satsningen för att förbättra och förnya regionens besöksnäring och skapa en ökad attraktivitet för både besökare, boende och inflyttare.
Bakgrund och målsättning
Pandemin och den strukturella omställning som regionen har genomgått har understrukit vikten av digitalisering och anpassning till förändrade marknadsförutsättningar. Genom det nya EU-finansierade projektet ska Destination Sundsvall möta de identifierade utmaningarna och öka kunskapen kring digitaliseringens möjligheter och ge företagen egna verktyg för att skapa hållbar tillväxt.
Projektet är ett led i att stärka den externa bilden av Destination Sundsvall såväl nationellt som internationellt. Destination Sundsvall ska vara en innovativ, attraktiv och hållbar plats för både besöksnäringsföretag, besökare, inflyttare och boende.
För mer information, kontakta:
Julia Gadelius, Projektledare
Telefon: 073 021 94 73
E-post: julia.gadelius@sundsvall.se
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Är du aktör i Destination Sundsvall och vill få information. Då kan du prenumerera på vårt nyhetsbrev.