SYNLIGHET PÅ WEBBEN
Har du en verksamhet som idag inte finns på destinationsundsvall.se? Här hittar du information om hur du går till väga för att synas.
För att synas med din verksamhet på destinationssundsvall.se behöver vissa kriterier uppfyllas. Om du ser att du behöver komplettera med några uppgifter; exempelvis om du saknar digital informationssida, saknar regelbundna öppettider eller liknande så kan du kontakta oss. Vi hjälper dig gärna reda ut vad du behöver göra. Du hittar kriterierna som gäller längre ned på sidan.
GOOGLE BUSINESS PROFILE OCH TRIPADVISOR
Vi hämtar upp all infomration om verksamheter från Google Business Profile och TripAdvisor. Vilket gör att om ditt företag ska få möjlighet att synas på vår hemsida behöver du ha en aktiv profil på någon av dessa tjänster.
Viktiga saker att tänka på är att du ser till så att rätt information, kontaktuppgifter samt bilder finns på ditt konto.
Google Business Profile Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
TripAdvisor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
ALLMÄNNA ÖVERGRIPANDE KRITERIER FÖR SYNLIGHET:
- Verksamheten ska finnas inom Destination Sundsvalls geografiska område (Sundsvall, Timrå eller Ånge kommun).
- Regelbundna och tydligt angivna öppettider ska finnas i det fall detta är relevant. Det gäller även säsongsstyrd verksamhet. Individuell bedömning av Destination Sundsvall tillämpas.
- En fungerande och uppdaterad hemsida eller annan digital informationsplats som exempelvis Facebook dit besökare kan hänvisas ska finnas.
Kontaktuppgifter, öppettider och annan viktig information ska finnas och vara lättillgängliga på den informationsplatsen. - Ägare av ett aktivt konto på TripAdvisor eller Google Buissnes Profile . Ägarsidan ska vara relevant och ha uppdaterad information om verksamheten.
- Boende: En digital bokningsplattform som exempelvis: Egen hemsida, Airbnb, Booking.com, TripAdvisor eller HomeAway måste finnas. Bokning endast via mail eller telefon accepteras ej.
- Alla för verksamheten erforderliga tillstånd ska finnas.
- Nedan hittar du länkar till mer specifika kriterier.
SPECIFIKA KRITERIER:
Boende
Alla boenden behöver ha tydlig information kring hur besökaren gör sin bokning.
- Regelbundna öppettider (Även om det är ett säsongsöppet boende).
- Fungerande hemsida alternativt digital informationsplats så som Facebook med uppdaterad och tillgänglig information.
- Digital bokningsplattform som exempelvis: Egen hemsida, Airbnb, Booking.com, TripAdvisor eller HomeAway.
- Ägare av ett aktivt konto på TripAdvisor eller Google Buissnes Profile . Ägarsidan ska vara relevant och ha
uppdaterad information om verksamheten.
Restauranger (mat och dryck)
- Regelbundna öppettider (även om det är ett sommarcafé/restaurang).
- Fungerande hemsida alternativt digital informationsplats så som Facebook med
uppdaterad och tillgänglig information dit besökaren kan hänvisas. - Alla för verksamheten erforderliga tillstånd ska finnas.
- Ägare av ett aktivt konto på TripAdvisor eller Google Buissnes Profile . Ägarsidan ska vara relevant och ha
uppdaterad information om verksamheten.
Sevärdheter
En sevärdhet är en fysisk plats som har ett värde att besöka för en turist eller lokalinvånare.
- Platsen ska i största möjliga mån ha en ”ägare” eller någon form av ansvarig, tex en
friluftsförening alternativt vara mycket välkänd. Individuell bedömning av Destination
Sundsvall tillämpas. - Någon form av regelbundna öppettider för besök. Platsen ska alltså inte vara stäng för
besök under större delen av året/säsongen utan upplevas som tillgänglig. - Ägare av ett aktivt konto på TripAdvisor eller Google Buissnes Profile . Ägarsidan ska vara relevant och ha
uppdaterad information om verksamheten.
Aktiviteter
En aktivitet är något som besökaren kan göra under sin vistelse, som händer vid mer än ett tillfälle. Det behöver ej vara datumstyrt. Ett enskilt datumstyrt tillfälle blir snarare ett
evenemang.
- Regelbundna och tydliga öppettider, gäller även säsongstyrd aktivitet.
- Fungerande hemsida alternativt en digital informationsplats så som Facebook med
uppdaterad och tillgänglig information dit vi kan hänvisa besökaren. - Ägare av ett aktivt konto på TripAdvisor eller Google Buissnes Profile . Ägarsidan ska vara relevant och ha
uppdaterad information om verksamheten.
Shopping
- Regelbundna och tydliga öppettider, gäller även säsongstyrd aktivitet/butik.
- Fungerande hemsida eller digital informationsplats så som Facebook med uppdaterad och tillgänglig information dit vi kan hänvisa besökaren.
- Ägare av ett aktivt konto på TripAdvisor eller Google Buissnes Profile . Ägarsidan ska vara relevant och ha
uppdaterad information om verksamheten.
NYHETSBREV
Vill du få inspiration, viktigt information och inbjudan till branschdagar och utbildningstillfällen från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.